22-10-15

Eerste week in een notendop ...

Het nieuws van hieruit liet op zich wachten. Voor hen die ongerust werden wil ik graag onze eerste 10 dagen in een notendop opsturen. Daarna krijgen jullie dan nog wat meer toelichting van Luc:
(Bedankt voor de interesse die enkelen al toonden)

11 oktober: vertrokken we met de trein van 11u45 in Aalst

12 oktober: kwamen we, na 29 uur onderweg zijn, veilig en zonder problemen in Santiago aan.
We werden daar opgewacht door een delegatie van Rayen Mahuida en mijn broer Walter en zijn vrouw Pilar. De man van Paola bracht ons met de auto naar het huis van Maria Ortíz waar we nog andere bestuursleden van Rayen Mahuida te zien kregen en ontbeten.
We kregen tijd om ons op te frissen en te rusten en daarna stond een begeleidde wijkwandeling op het programma.

Wandeling in en rond de wijk Santa Clara: Onze gidsen met Luc en op de achtergrond nieuwe appartementsblokken die men aan het bouwen is en die zullen verkocht worden aan honderden gezinnen met staatssubsidies.

13 oktober: we gingen met het openbaar vervoer naar het Centraal Station en daarna naar het centrum van Santiago. In de namiddag hadden we onze eerste vergadering met de stuurleden van Rayen Mahuida. Onze maaltijden werden verzorgd door Maria!

Onze eerste vergadering in Rayen Mahuida: Yasna geeft extra uitleg aan Luc.

verwend door Maria Ortíz

14 oktober: een dagje Santiago: we bezochten verschillende bezienswaardigheden. Het regende en was tamelijk koud.

15 oktober: Agnes Valvekens wachtte ons op en we reden met haar naar Isla Negra. Daar genoten we vooral van het huis van Agnes, het huis van haar en Wilfried, de erfenis van Pablo Neruda en de overweldigende oceaan.

Een stukje van het huis en het museum van Pablo Neruda in Isla Negra, met zicht op de Stille Oceaan

16 oktober: verder genieten en veel stappen.

17 oktober: met de bus naar Valparaiso. In Valparaiso konden we verblijven in het huis van Bie Geerts en haar man. Reeds de eerste dag maakten we een lange kustwandeling en 's avonds waren we te gast bij Toty, de moeder van Deborah, en haar man Miquel.
18 oktober: We bezochten veel bezienswaardigheden in Valparaiso en kregen uitleg van Miquel; aangevuld door Toty.

In de late namiddag pikte Rita Van Dijck ons op. Dank zij haar kregen we een stukje van Viña del Mar te zien en Reñaca. 's Avonds aten we in een restaurant dat een prachtig zicht gaf op de oceaan en de zonsondergang.
19 oktober: gingen we alleen op tocht en bezochten andere plaatsen in Valparaiso, na de middag kregen we bezoek van Bie en Agnes en met hen leerden we opnieuw bij over Valparaiso. Tegen de avond kwam Rita, kochten we eten in een typische overdekte markt en konden we genieten van een heerlijk avondmaal bij de dochter van Agnes, haar partner en de kindjes.
20 oktober: Luc en ik zetten ontbijt klaar voor de drie vrouwen die ons zo verwend hadden. Na 10 uur reden we naar Viña en bezochten nog een interessant Museum over de verschillende bevolkingsgroepen die Chili telt en hun geschiedenis.
Even na 12 reden we naar Santiago terug. Daar konden we ons eventjes opknappen om in te gaan op drie uitnodigingen van grootmoeders die voor hun kleinkinderen zorgen en in de volksbakkerij van Rayen Mahuida werken of werkten om iets bij te verdienen.

Ten huize van Emelina, één van de grootmoeders die hard werkt voor haar kleinkinderen.

Raquel met haar kleinzoontje Johan

Gloria met Luc

21 oktober: het dagelijks bestuur lichtte ons in over hun werking, enkele knelpunten en voorstellen, we gingen naar het centrum en in de namiddag waren we eregasten op het feest van de vriendschap in rayen Mahuida. Daar stelden de verschillende groepen hun werking voor en kregen we taart en pompoenflapjes (sopa y pilla ).

een vleugje: "feest van de vrienschap"

Monserat en Juanito dansen voor ons...

Om 21u30 vergezelde ik Maria naar de dodenwake van Flor, een een groottante van Renato, die lid was van de bejaardenwerking: Cub tia Florine.
22 oktober gaan we naar Curico om een project te bezoeken: een coöperatieve onderneming die o.a. wijn verkoopt aan Oxfam Wereldwinkel.

Ziezo... dat was het; op een rappeke, terwijl Luc alle indrukken verwerkt. Hij zal dan later meer over de inhoud vertellen.

Heel veel groeten van alle bekenden aan alle bekenden!

14:16 Gepost door s.o.s-chili | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Al een zeer mooie reis daar zo, keep it up! Prachtig dat men er met velen zijn om jullie te ontvangen.

Gepost door: Natasha | 22-10-15

... klinkt fantastisch. Vermoeiend misschien, zeker voor Luc die de taal toch nog niet zo goed zal beheersen en een massa nieuwe indrukken te verwerken krijgt, maar wonderful!

Gepost door: Eddy | 23-10-15

Dag Marlies en Luc, Wat hebben jullie al veel gedaan, en waarschijnlijk staat er nog veel op het programma. Veel indrukken, geuren en kleuren ontmoetingen en nog veel meer. De tijd gaat zo vlug. Ik ben een beetje jaloers mag je weten. We zien al uit naar de komst van Ruthy mi comadre. Ik wens jullie nog een deugddoende reis toe. De groetjes aan iedereen die me daar nog kent!